رواية خفايا القدر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اسماء صلاح

رواية خفايا القدر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اسماء صلاح 

 

البارت السادس والعشرين من خفايا القدر

توقفنا لما حطت الدكتورة اميرة الحبية في كوباية العصير بتاعت الدكتورة ملك  

العامل :اتفضلي

وأخذت الدكتورة اميرة القهوة وقالت بإبتسامة : شكرا ومشت وقعدة علي ترابيزة وبتنظر للدكتورة ملك 

وخلصت الدكتورة ملك تليفونها وراحت للعامل وقالت بإبتسامة : هو ده العصير 

العامل:ايوه يا دكتورة 

ومسكت الدكتورة ملك كوباية العصير وقالت بإبتسامة : شكرا ونظرة في تليفونها 









وبتنظر لها الدكتورة اميرة وقالت لنفسها : اشربي اشربي بقي خلي خططتي تنجح يلا اشربي 

وبتنظر الدكتورة ملك  في تليفونها  وفي يدها كوباية العصير 

وبتنظر الدكتورة اميرة لها وقالت لنفسها بعصبية : اشربي بقي يلا بقي وبرفع الدكتورة ملك الكوباية وهي بتنظر الي تليفونها الي فمها وشربت 

وبتنظرالدكتورة واميرة لها وقالت بإبتسامة ماكرة لنفسها : ايوه كده اشربي كمان علشان هتكون آخر مرة تشربي حاجة في مكان ده 

وبتشرب الدكتورة ملك مرة أخري وقالت باستغراب للعامل  :هو العصير ده ماله تطعمه غريب كده 

العامل :لا يا دكتورة ياعصير فريش 

وبتنظر الدكتورة اميرة لها وقالت لنفسها باستغراب : هي بتقول للعامل ايه ليكون شكت في حاجة 

وشربت الدكتورة ملك مرة أخري من العصير وهي بتنظر في تليفونها لما خلصت الكوباية العصير وقفلت تليفونها وحطت الكوباية على الترابيزة وقالت بإبتسامة : شكرا ودفعت الحساب ومشت 

ونظرة لها الدكتورة اميرة وهي مشي قالت بإبتسامة ماكرة : برافو عليكي انك خلصتي الكوباية كده سهلتي شغلي اكتر وبتشرب قهوتها على وجهها علامات الفرحة وخلصتها وقامت وراحت للعامل ودفعت الحساب ومشت ورايحه علي وجهها علامات الفرحة 

وراح الدكتور سمير  الي مكتب الدكتورفؤاد مدير المستشفى وخبط علي الباب 

الدكتور فؤاد قال : اتفضل 

ودخل الدكتور سمير وقال : ده يافندم التقرير عن الحالة نور اللي هتعمل العملية 

أخذ الدكتور فؤاد منه التقرير وقال له :اتفضل يادكتور 

وقعد الدكتور سمير وقال بإبتسامة : شكرا يافندم 

ونظر الدكتور فؤاد في التقرير وقال بإبتسامة : طيب كويس جهزوها للغرفة العمليات  يلا 

وقامت الدكتور سمير وقال : حاضر يافندم بعد اذنك 

الدكتور فؤاد قال : اتفضل 

وخرج الدكتور سمير وقال : أماني  جهزي المريضة لغرفة العمليات 

أماني الممرضة : حاضر يادكتور

في الاستراحة :

 سميرة والداته الطفل قالت بقلق : رايح فين يافكري 

فكري قال بقلق : مافيش هروح بس اطمن من الدكتور ايه الوضع

وقامت سميرة والداته الطفلة قالت بقلق وبلهفه : اجي معاكي 

فكري قال : لا خليكي انتي معها ماما وانا هجي وهطمنك 

سميرة قالت بقلق : بس 

فكري قال بصوت مرتفع : اسمعي الكلام بقي  انا مش ناقص 

وقامت والداته ومسكتها وحطت يدها علي كتفها وقالت لها : خلاص يا سميرة هو هيروح وهيجي يطمنها 

ومشي فكري والده الطفلة

وقعدت سميرة والداته الطفلة وهي بتبكي قالت : بس ياماما انا نفسي اشوفها قبل ماتدخل العمليات مش يمكن وانهارت 

جدة الطفلة قالت بقلق : ما تقليش كده إن شاء الله هتقوم بسلامها 

سميرة والداته الطفلة قالت وهي بتبكي : يا رب ياماما 

وراح والده الطفله الي مكتب الدكتورفؤاد مدير المستشفى وخبط علي الباب









الدكتور فؤاد قال : اتفضل 

ودخلت والده الطفلة 

وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي قال بإبتسامة :  اتفضل يا فكري بيه كويس اللي حضرك جيت انا كنت هجي لحضرك  اتفضل يا فكري بيه وقعد فكري والده الطفلة على الكرسي وقال بقلق : ليه حصل حاجة لبنتي 

وبيقعد الدكتور فؤاد علي الكرسي وقال بإبتسامة : لا ماتقلقشي هي كويسة   

فكري والده الطفلة قال بخوف : امال حضرك كنت هجيلي ليه 

الدكتور فؤاد قال : علشان ابلغك اللي احنا هنعمل العملية دلوقتي 

فكري والده الطفلة قال بقلق : دلوقتي 

الدكتور فؤاد قال : ايوه هندخلها دلوقتي غرفة العمليات 

فكري والده الطفلة قال بخوف : بس 

الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : ان شاء الله ما تقلقش 

وقام فكري والده الطفلة من علي الكرسي وقال بقلق: يارب بعد اذنك

وقام الدكتور فؤاد من علي الكرسي وقال : اتفضل 

وخرج والده الطفلة من المكتب وراح علي الاستراحة ونظر لهم بقلق 

وقامت والداته  الطفلة وقالت بخوف : فيه ايه بنتي حصلها حاجة 

ونظر لها فكري والده الطفلة بدون تعليق 

ونظرة  له والداته وقالت بخوف : ما تكلم يا فكري البنت حصلها حاجة 

فكري والده الطفلة قال بقلق : لا بس هيعملوا العملية دلوقتي تعالوا 

والداته الطفلة قالت بقلق : وعمليات دي فين

فكري والده الطفلة قال : فوق في الدور الثاني 

ومشوا رايحين على العمليات  

ودخلوا المريضة لغرفة العمليات

وخرجت الدكتورة ملك من مكتبها وعلي وشها علامات الفرحة وقالت لنفسها بإبتسامة : انا مش مصدقة اني هشارك في عملية مهمه زي دي ورايحة علي غرفة العمليات

وخرج الدكتور فؤاد من مكتبه ومتوجه الي غرفة العمليات 

وطلع الدكتور مجدي من مكتبه ورايح علي غرفة العمليات وقال لنفسه بقلق : ربنا يستر 









فنظر الي الدكتور فؤاد وهو داخل الي غرفة العمليات وقال : دكتور فؤاد يادكتور

فوقف ونظر الدكتور فؤاد وراها وقال : الدكتور مجدي 

وراح له الدكتور مجدي وبينظر لقيها الدكتورة ملك دخل غرفة العمليات  فقال له :لسه عند موقفك بخصوص الدكتورة ملك 

الدكتور فؤاد قال : تاني يا دكتور 

الدكتور مجدي قال بقلق : لسه قدمنها وقت رجع نفسك يادكتور 

الدكتور فؤاد قال : يلا يا دكتور 

الدكتور مجدي قال بقلق : ربنا يستر 

ودخلوا غرفة العمليات 

وطلعوا والده الطفلة والداته وزجته الي غرفة العمليات ووقفوا أمامها

الدكتورة اميرة وهي في مكتبها قالت لنفسها بتوتر : زمان الحبية اشتغلك لا لسه اشتغلك ولا لا وبعدين بقي  أنا مالي كده متوترة أما أنا حمارة اكيد هعرف لما يحصل اللي انا عاوزها ايوه صح 

بعد مرور ربع ساعة في  غرفة العمليات :

بدأت الحبية شغلها مع الدكتورة ملك قالت لنفسها :انا مالي ديخة كده ليه 

الدكتور فؤاد قال بصوت منخفض : يادكتورة ملك النبط كام 

وبدأت الدكتورة ملك في الهلوسة وقالت وهي بتطوح : وانا اش عرفني الدكتور فؤاد قال بنرفزه وبصوت منخفض : ماتبصي يادكتورة علي الجهاز وتقوللي 

الدكتورة ملك وهي بتطوح :ما تبص انت اشمعنا انا انظر يعني ما انت لك عيون زي ونظرة للدكتور مجدي هو انت بتبصلي كده ليه علي فكرة انا ملاحظ عيب كده 

ونظر الدكتور مجدي لها وقال بصوت منخفض : ركزي يادكتورة في العملية 

الدكتورة ملك قالت وهي بتطوح : وانت مالك مش كفاية اللي عملته فيها ونفسي اعرف انت ليه عصبي علي طول نفسي مرة اشوفك بتضحك ومبسوط طول الوقت عصبية عصبية ايه ياشيخ مش بتعب 

الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت منخفض : دكتورة ملك ركزي على العملية 

ونظرة الدكتورة ملك له وقالت وهي بتطوح : علي فكرة انت طيب مش زي الشرير ده بس بتاخد الحاجات جاد شويه لا مش شويه كتير









الدكتور فؤاد قال بغضب وبصوت منخفض : أماني خديها بره

أماني الممرضة قالت بصوت منخفض : حاضر ومسكتها 

الدكتورة ملك قالت وهي بتطوح  وبصوت مرتفع :  لا سبيني انا لسه مخلصتش ده الشرير لازم يطلع بره 

ونظرة الدكتور مجدي لدكتور فؤاد بثقة

أماني الممرضة قالت بصوت منخفض : طيب هيطلع بس تعالي 

وخرجوا من غرفة العمليات 

وقعدتها أماني الممرضة وقالت لها : خليكي هنا ماشي 

الدكتورة ملك قالت وهي بتطوح : طيب 

والده الطفله قال بقلق : العملية خلصت 

أماني الممرضة : لسه يافندم ودخلت غرفة العمليات 

فنظرةالداته الطفلة للدكتورة ملك وهي قعدة فراحت لها 

فنظرة جدة الطفلة لها وقالت : رايح فين ياسميرة 

فلفت سميرة والداته الطفلة وشها وقالت وهي بتبكي لها :جاي اهوه وراحت للدكتورة ملك وقعدة جنبها وقالت وهى بتبكي : انتي مش كنتي جوه صح 

فنظرة الدكتورة ملك لها وهي بتطوح : جوه فين 

فشاورت والداته الطفلة بيدها وقالت وهي بتبكي : هنا 

فنظرة الدكتورة ملك  علي المكان اللي بتشاور عليه والداته الطفله وقالت وهي بتطوح :اه انا كنت هناك 

والداته الطفلة قالت وهي بتبكي : البنت اللي جوه عملها ايه لسه عيشها ولا ولا ماتت

بتشاورالدكتورة ملك بيدها و قالت وهي بتطوح : اللي هناك 

والداته الطفلة قالت وهي بتبكي : اه 

الدكتورة ملك قالت وهي بتطوح : اللي هناك 

والداتها الطفلة قالت وهي بتبكي : ايه ماتت 

الدكتورة ملك قالت وهي بتطوح : اه واغم عليها 

وراح والده الطفله لزوجته وحط ايده علي كتفها  وقال بقلق : ان شاءالله خير ياسميرة ونظر لها مالك سميرة

سميرة والداته الطفلة بدون تعليق 

الده الطفلة قال بخوف وبصوت مرتفع: سميرة -----------نتبع

بقلم : Asmaa Salah


               الفصل السابع والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×